8 نوامبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم نشان داد که شاخص گلیکاسیون هموگلوبین (HGI) یک عامل خطر قوی، مستقل و قابل اعتماد برای بیماری مزمن کلیوی (CKD) در جمعیت عمومی است.

بیماری مزمن کلیه، که به عنوان پروتئینوری دیپ استیک[1] یا نرخ تخمینی فیلتراسیون گلومرولی(eGFR)  کمتر از 60 میلی لیتر در دقیقه/1.73 متر مربع تعریف می شود، یک مشکل بهداشتی در سراسر جهان است. زمانی که بیماری مزمن کلیوی ایجاد می شود، درمان آن دشوار است و برگشت پذیری کلیه بیمار به حالت طبیعی مورد سوال است. بنابراین، پیشگیری از بیماری مزمن کلیه از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، این کار آسانی نیست زیرا تعداد قابل توجهی از بیماران CKD با افزایش گلوکز پلاسما و/یا افزایش خفیف فشار خون که هر دو در مراحل اولیه بدون علامت هستند، دچار بیماری مزمن کلیوی می شوند. فاکتورهای خطر برایCKD عمدتاً در جمعیت های به ظاهر سالم، ناشناخته است.

شاخص گلیکاسیون هموگلوبین، نشان دهنده ی اختلاف بین اندازه گیری های واقعی هموگلوبین گلیکوزیله(HbA1c)  و HbA1c پیش بینی شده، است. این به عنوان نماینده ای برای درجه گلیکاسیون غیر آنزیمی هموگلوبین عمل می کند و انتشارات علمی اخیر نشان داده اند که HGI به طور قابل توجهی با CKD و بیماری های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به پیش دیابت و دیابت مرتبط است.

دکتر Toru Aizawa، و همکارانش از مرکز دیابت بیمارستان Aizawa در ژاپن، با هدف بررسیHGI  به عنوان یک پیش‌بینی‌کننده ی بروز بیماری مزمن کلیه در جمعیت عمومی این مطالعه را انجام دادند.

محققان از داده‌های معاینات سلامت 23467 فرد بدون CKD که 4.1٪ از آنها دیابت داشتند، برای ارزیابی تأثیر HGI بر بروز CKD استفاده کردند و به‌مدت میانگین 5.1 سال این افراد را تحت نظارت قرار دادند. مدل خطرات متناسب کاکس با تنظیم چند متغیره برای فشار خون سیستولیک، سن، گلوکز پلاسما ناشتا، eGFR، لاگ[آلانین آمینوترانسفراز]، لاگ[تری گلیسیرید]، شاخص توده بدنی، سیگار کشیدن، جنس، شمارش پلاکت‌ها و سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا مورد استفاده قرار گرفت. HGI بالا، در بیماران CKD پس از تطبیق نمره تمایل با گروه دیگری از افراد (2580 نفر، 7.6% از آنها دیابت داشتند) مشخص شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· در گروه اول، CKD در 2540 نفر ایجاد شد و HGI بعد از eGFR پایین، دومین پیش بینی کننده قوی برای آن بود.

· با تعدیل برای یازده متغیر کمکی، نسبت خطر HGI برای بیماری مزمن کلیه، 1.293 بود.

· خطرابتلای جمعیت به بیماری مزمن کلیه به دلیل قرار گرفتن در معرضHGI  بالا، 4.2 درصد بود.

· در گروه دوم، در بین 708 نفر که 1:1 برای 9 متغیر کمکی مطابقت داشتند،HGI  به طور قابل توجهی در افراد مبتلا به CKD افزایش یافت: 0.208- در مقابل 0.284-

محققان نوشتند: این یافته‌ها نشان داد که HGI یک پیش‌بینی‌کننده قوی برای بروز CKD در یک گروه سالم غیر دیابتی است.

یک تعامل بین HGI و eGFR وجود داشت و طبقه بندی دوتایی افراد مورد مطالعه توسط eGFR پایه نشان داد که پیش بینی بر اساس HGI بیشتر در بین افرادی با eGFR کمتر از 77.4 میلی لیتر در دقیقه / 1.73 متر مربع انجام می شود.

محققان به این نتیجه رسیدند که به احتمال زیاد شاخص گلیکاسیون هموگلوبین بالا، یک عامل خطر جدید برای بیماری مزمن کلیوی است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/haemoglobin-glycation-index-novel-risk-factor-for-ckd-in-general-population-119914

 



[1]میزانی از دفع پروتئین در ادرار که بتوان با آزمایش ادرار با نوارهای دیپ استیک آن را تشخیص داد.